I ekot förkunnas senaste nytt från skolfronten:
Vår tanke är nu att utnyttja nyfikenheten hos förskolebarnen till att göra förskolan lite mer lärorik så att de ska kunna lära sig mer om siffror och bokstäver redan i förskolan, säger utbildningsminister Jan Björklund.
Hur mycket mer skola ska förskolan bli?
– Det är ju inte fråga om att det ska bli skola i arbetsformen där man sitter i bänkar i rader och så där. Så är det inte. Det är ju förskolans arbetssätt. Mycket ska ske i lekens form och man jobbar på andra sätt men att man ändå mera medvetet för in siffror, bokstäver och lite läs-, skriv- och räkneförberedelser redan i femårsåldern.
Engelska?
– Det är ju inte förbjudet men det ingår inte i tanken. Nu ska det påbörjas ett läroplansarbete där vi kommer att ta hjälp av de främsta experterna i Sverige på förskolepedagogik.
Utnyttja?
Effektivitet, satsning, lönsamhet ...
man sitter i bänkar i rader och så där?
Är det så skolan såg ut när Björklund var elev? Och det framtidens skola à la Björklund?
... inte förbjudet men det ingår inte i tanken?
Alltså, men erbjuder möjligheten utan att tänka på den? O så elegant! En möjligheternas skola ... Det blir alltså en marknad där man kan erbjuda lite olika profiler, ungefär som dagens gymnasier som kan locka med Englandsresor och elevdatorer och en massa annat. Och "dom andra" - som vi idag varken kan erbjuda stöd eller modersmålsundervisning - dom kan ju gå i förskolor för överblivna, även kallad "kommunal förskola" ...
Skolpolitik är fascinerande. Istället för "Tillbaka till Framtiden" gäller tydligen "Full fart mot 30talet", men med marknadsekonomi som styrprincip.
PS: Och så den söta knorren med "landets främsta experter". Kul när ideologi skall kläs ut till vetenskap.
onsdag 19 mars 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar