fredag 2 maj 2008

Dummaste uttryck?

Förmodligen har vi alla uttryck som vi retar oss på. Jag kom på ett som har retat mig länge: Enligt mig!

Enligt DN häromdagen är antioxidanter farliga, i alla fall enligt en rapport av Christian Gluud. Enligt TT kan de döda. Enligt Vetenskapsradion i P1 är de "vitaminerna som dödar".
Enligt Meir Stampfer, professor vid Harvard School of Public Health, har Gluud gjort en massa fel, t ex buntat ihop undersökningar som inte passar ihop, räknat in Vitamin A bland antioxidanterna, och sorterat bort 405 studier eftersom de inte handlade om dödsfall. Och enligt AP är inte dödsfallen i de 67 studier som Gluud granskade direkt relaterade till antioxidanter.

Jag förstår dessa "enligt". De hänvisar till bevis eller argument. Men "enligt mig"? Kan man själv gå i god för sig själv?

Inga kommentarer: