onsdag 6 februari 2008

Betyg

Herr Björklund vill införa det betygssystem som gällde 1897-1962: 7 steg, varav ett innebär underkänd. Varför? Jo, uppenbarligen är det så att lärare och elever helt enkelt struntar i lagar och förordningar. De har redan infört ett nytt system, och då är det väl bara att haka på:

Dagens skala med godkänt, väl godkänt och mycket väl godkänt räcker inte, säger Jan Björklund.– Ute i skolväsendet är det uppenbart att lärare och elever tycker att det behövs fler steg därför att de konstruerar egna informella betygskalor. En lärare kan säga att du får ett VG i betyg, men egentligen är det ett VG+.



Men någon utsortering är det inte frågan om: Herr Björklund bestämmer helt enkelt vilka effekter det nya systemet får:

Finns det inga betänkligheter med att en sjätteklassare ska kunna känna sig stämplad som icke-godkänd?– Jag vill inte se det så att man blir stämplad, tvärtom. Om man inte har nått målen så är det väldigt viktigt att både eleven och föräldrarna får reda på det och att läraren berättar det på ett tydligt sätt. Det är ju hela förutsättningen för att man ska överens om att nu ska vi ta nya tag, kämpa vidare och ge mera hjälp, säger Jan Björklund.


Så skönt att veta att ett F inte leder till att eleven känner sig underkänd. Hon är visserligen underkänd, men alla Underkända kommer att se sitt F som uppiggande, stimulerande och motiverande. "Vilken tur att jag fick F! Om jag hade fått höra att jag är bra hade jag ju blivit sämre..."
Det är förbjudet att slå hästarna på frambenen för att "stimulera" dem att hoppa högre, s.k. barrering. Men för elever går det bra.

[Ekot, 080206]

Förresten: Björklund vill inte se det så. Det är så man hanterar verkligheten: man blundar och säger tre gånger "gå bort!". Undrar om det fungerar på skolministrar också?

Inga kommentarer: