Jan har tyvärr inte nått kursens mål i flera ämnen.
Orientering: vänder sig konsekvent mot 30-talet och kallar det "framåt". Förmodligen ett socialt handikapp från den tid där majorer kunde peka vart som helst och vråla "framåt".
Svenska: något underutvecklat, envisas t ex med att kalla allt han inte gillar för "flum".
Inlärningsförmåga: tänker sig lärande som råpluggande av mätbara fakta, och undervisning som förmedlingspedagogik.
Matematik: har svårt att tillgodogöra sig värden som inte kan mätas objektivt.
Filosofi: föreställning att det finns absolut sanna värden, att endast han har dem, och att de kan förmedlas genom bestämda tillsägelser hindrar honom från att ta del av andras åsikter.
Socialkunskap: har stannat i en en föreställning att människor skall sorteras ut så tidigt som möjligt.
Psykologi: empatiska förmågan skulle behöva utvecklas. Han kan bland annat inte förstå att underkända barn känner sig underkända.
Social förmåga: föreställning om "samarbete" är att han ensam får bestämma - oavsett vad t ex forskare eller lärare säger.
Etik/Moral: föreställer sig moralutveckling som "lära ut vad som är rätt och fel"
Sammanfattningsvis har Jan Björklunds utveckling stannat på 1930 års nivå, och hans chanser att nå fram till 2000-talet är mycket små.
onsdag 16 januari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar